Polacy chętniej jeżdżą na gazie

Artykuł pochodzi z naszej oficjalnej strony bencar.pl

W porównaniu z ubiegłym rokiem ceny paliw wzrosły o około 15 proc. Nie chodzi tylko o benzynę, ale również o olej napędowy. Właściciele samochodów zasilanych tradycyjnymi paliwami znaleźli się w trudnej sytuacji, z której jedynym wyjściem może okazać się instalacja LPG. Od początku roku Polacy wykazują bardzo duże zainteresowanie pojazdami napędzanymi gazem. Niektóre modele w wersjach z instalacjami LPG rozchodzą się jak ciepłe bułeczki.

Samochody z fabryczną instalacją gazową stały się hitem tegorocznego sezonu motoryzacyjnego, podaje „Dziennik Gazeta Prawna”. Do nabywców przemawia kusząca cena LPG. Średnio to 2,53 zł – ponad dwukrotnie mniej niż benzyna, która średnio kosztuje w Polsce 5,17. Nabywcy samochodów często jednak obawiają się, że instalacja gazowa będzie powodować uszkodzenia silnika, a także tego, że takim autem nie wszędzie można wjechać. Ważne są też koszty, jakie trzeba ponieść w związku z wyposażeniem samochodu w instalację gazową. Sytuacja na polskim rynku okazuje się jednak przychylna dla LPG, a koszt instalacji zwraca się znacznie szybciej, niż inwestycja w nowoczesny silnik Diesla.

Nowe samochody w wersjach na gaz sprzedaje już wielu europejskich producentów. Wśród nich wymienić można Skodę, Peugeota, Chevroleta, Seata, Renault, a nawet Mercedesa. By wyjechać z salonu samochodowego jednym z najbardziej popularnych modeli Peugeota – 207 w wersji pięciodrzwiowej, trzeba wyjąć z portfela co najmniej 45 600 zł. Za fabryczną instalację, która jednostkę o pojemności 1.4 l i mocy 75 KM przystosowuje do spalania LPG, dodatkowo trzeba zapłacić 4,5 tys. zł. Jeśli pesymistycznie przyjmiemy, że samochód napędzany LPG będzie spalał o litr więcej, niż w wersji wyłącznie benzynowej, koszt przejechania 100 km w samochodach bez i z instalacją gazową będzie wynosił odpowiednio 33,6 zł oraz 19 zł. Łatwo więc obliczyć, że inwestycja w LPG zwróci się po niespełna 31 tys. km.

Samochody przystosowane do spalania LPG na polskim rynku oferuje również Chevrolet. Model Aveo oferowany jest z silnikiem 1.2 l o mocy 84 KM. W każdej z wersji wyposażenia samochód ten można zakupić z gotową instalacją LPG. Koszt to 3500 zł. Jeśli przyjmiemy, że średnie spalanie samochodu z instalacją LPG to 6,5 l, a bez instalacji – jak podaje producent – 5,5 l, okaże się, że cena zakupu auta przystosowanego do spalania gazu zamortyzuje się po 29 tys. km. W wersji przystosowanej do montażu instalacji LPG oferowany jest również większy Cruze.

 

Źrodło:
http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Polacy-chetniej-jezdza-na-gazie,wid,13378953,wiadomosc.html